Skulle jag vara kräsen??

Idag har jag vart över till Linköping igen då jag pratat med en dietist på onkologen. 
Jag har haft lite svårt med maten på sistone och förlorat ett par kilon på kort tid. 
Inget extremt nu alltså då jag är lite rund och go, men några kilon har försvunnit och energinivån är väl inte jättehög. 
Och som dietisten Erika idag sa så vill läkare och sköterskor på onkologen att man försöker att hålla en jämn vikt när man tar sina cellgifter då medicinerna bryter ner så pass mycket mer än bara cancern, och om man då inte får i sig alla måltider som man brukar så blir tillslut kroppen matt och orkeslös då man inte heller fyller på med fetter och energier. 
Erika tog fram en lista på bra saker för mig att äta dels om jag inte har orken till att stå och laga mat och dels om jag inte känner nån direkt hunger, men hon snappade ganska snabbt upp problemet i mitt fall då jag sållade bort de flesta punkterna på listan då jag inte är speciellt förtjust i mejeriprodukter, listans största del bestod nämligen av t.ex mjölk, grädde, ost mm, saker som jag klarar mig bra utan vill säga, använder mjölk i kaffet och torsdagsdrinken och det räcker för mig. 
Fanns även förslag som avokado, ägghalvor med majonnäs, leverpastej, banan mm även det saker som jag inte stoppar i min mun. 
När jag läste listan så förstod jag hur kräsen jag faktiskt är. 
Så mötet avslutades med att jag fick ett antal näringsdrycker utskrivet på recept som jag kan dricka när kraft eller hunger inte finns. 
För om det är nåt jag gör så är det att dricka eftersom att jag blir så torr i mun och strupe utan medicinerna, dock är det bara vatten som jag dricker och då jag vet hur bra det är att dricka just vatten så tänkte jag att jag gjorde något rätt, men inte ens det var bra eftersom att vatten ger mättnadskänsla och det är ju inte vatten jag ska bli mätt på. 
Japp, så nu får jag försöka lägga om kosten och äta väldigt lite men väldigt ofta så jag liksom aldrig går varken hungrig eller mätt. 
Det är mycket att hålla reda på. 
//Bex 

Kommentera här: