Skrämmande

När jag och min pappa åkte till Linköping sist för att ta medicin så berättar min pappa om en undersökning som han hade hört om där dom hade gått ut och frågar barn och ungdomar i lite olika åldrar hur mycket dom upplever att deras föräldrar sitter med mobilerna. 
Och jag tror att det var uppåt 50% av barnen som hade svarat att dom känner sig försummade av sina föräldrar på grund utav att dom sitter med mobilerna istället. 
50% det är galet mycket, och det är ju så jävla fel. 
Så börjar jag tänka på hur mycket man själv sitter med mobilen, jag vet med mig att jag många gånger sagt till mina barn att "jag ska bara göra det här, sen kan jag lyssna" men vad kan vara så viktigt egentligen att jag inte bara kan lägga bort telefon ett tag för att lite senare fortsätta när tiden finns, jag säger det ju till fröna hela tiden när dom håller på med paddorna, tryck på paus så länge och fortsätt titta senare, det är väl bara att jag tar mitt eget råd och gör samma sak, hur svårt ska det vara liksom. 
När vi är på t.ex Kolmården klarar jag mig ju utan telefon, ja förutom att jag tar kort då förstås men då använder man den ju som en kamera, men varför ska man då använda mobilen hemma hela tiden?! 
Jag bloggar visserligen från mobilen men då jag skriver lite i sänder och sen sparar texten så är det inte några problem att ta upp texten igen när barna är upptagna med annat eller när dom sover. 
Nu ska man självklart få läsa igenom sina mail och läsa tidningen i mobilen det är inte det jag menar, men att sitta och spela Candy Crush och alla dessa olika spel och vara ute på sociala medier så som Facebook, Instagram, Snapchat kan man väl ändå göra när inte barnen behöver ens uppmärksamhet. 
Fasiken alla säger ju jämt att barnen växer upp alldeles för fort så att man inte kan fatta vart tiden tog vägen, Näe men då kanske man ska ta vara på den tiden oxå istället för att sitta och titta in i en skärm hela tiden. 
Jag måste erkänna att jag skäms över hur jag har betett mig så nu får det bli ändring på det här. 
//Bex 

Kommentera här: