Vi har helt enkelt inte råd.

(null)
Idag har vi underhållit oss med att ta en tripp till visualiseringscenter och arbetets museum här i stan. 
Jag hade inte så höga förväntningar eftersom att det vi tänkte göra var gratis, men även om det skulle visa sig att det inte var så jätteroligt hade vi ju iallafall slagit ihjäl lite tid tänkte jag.
Men jag måste faktiskt säga att jag tyckte det var över förväntan, vi var nog där iallafall ca: 2-2,5 timmar. 
Vi gick på jakt efter olika bilder och när man hittade bilderna skulle man svara på en tillhörande fråga, och eftersom att detta var utspritt på arbetar museets alla 7 våningar så tog det ju sin tid. 
Sen lekte vi även lite lekar och spelade en massa spel, höjdpunkten var nog att fröna fick spela det Nintendo tv-spel som jag spelade när jag var barn, väldigt enkelt men underhållande där man fick skjuta ankor eller lerduvor med ett tillhörande "gevär".
Inte en massa dödande av otäcka varelser och en massa splatter med blod och grejer som det är i dagens modernare spel. 
När vi var klara med alla aktiviteter ville fröna gärna antingen äta lunch eller fika i något av de serveringar som dom har på entréplan, men när jag gick fram och kollade priserna så sa jag bara ett stort NEJ! 
Ungarna blev självklart jättebesvikna men jag försökte förklara att vi istället skulle åka till en matbutik och köpa fika med oss hem.
Det är ju skapligt svårt att stå bland en massa folk och förklara för barnen att jag inte har råd helt enkelt att betala uppåt en 200kr för en fika, och lite pinsamt är det ju oxå det ska jag inte sticka under stol med. 
Men när vi kom hem och jag dukade fram fikat vi köpt på bordet så förklarade jag att allt som dom nu kunde se, rulltårta, kaka, kaffe och en varsin läsk, kostar gemensamt ungefär lika mycket som fika gör ute på café till en person, så den chokladkakan och drickan som Linnea först ville ha på caféet kostar alltså lika mycket som fika till oss alla tre här hemma. 
Och jag tror faktiskt att dom förstod när dom liksom fick se det med egna ögon.
Jag förklarade sen att jag oxå tycker att det är jättetråkigt att vi inte kan fika eller äta lunch ute när vi är iväg någonstans, men med tanke på våran ekonomi så måste pengarna sparas till annat. 
Sen hade vi ju även lunch hemma som var tvunget till att ätas upp, det är liksom lite onödigt att slänga. 

Till kvällen gick ungarna och körde "bus eller godis" mellan gårdarna tillsammans med grannbarnen. 
Dom gick bara till dom lägenheterna där dom känner folket, men dom fick ihop lite snask ändå.  (null)
Kanske inte det nyttigaste men är det lov så är det😉
//Bex 

Kommentera här: