Man är kärnan till problemet.

(null)
Någonting som faktiskt är väldigt smärtsamt som många nog inte tänker på är det här med att man alltid måste planera runt den som är sjuk, och i detta fall blir det då jag.
Alla kanske inte känner så men jag gör det definitivt. 
Jag känner liksom ofta att jag är kärnan till problemet. 
Allting som man ska göra måste alltid stämma in med behandlingar, kontroller och läkarbesök, vissa saker går att rubba på några dagar framåt eller bakåt men inte nån längre tid. 
Sen har vi den ekonomiska biten och den är så förbannat jobbigt. 
Alltså jag HATAR att inte kunna tillföra det som krävs till familjen. 
Man får så jädra ont i magen dom månaderna då man har flera större utgifter som måste läggas ut och tyvärr kommer ju dom månaderna några gånger per år, det är bilservice, barnens aktiviteter, Mackes aktivitet, nya vinterkläder och kängor till fröna då dom vuxit ut fjolårets utstyrsel, ja ni vet säkert själva vad en normal barnfamilj har för utgifter och så är det bara att lägga på lite till då eftersom att det kostar extra att vara sjuk oxå, speciellt dom månader som man inte har något högkostnadsskydd. 
Om man någon månad lyckas spara nånting går det åt någon annan månad istället, så det finns väldigt sällan någon extra kosing i våran budget.
Men det värsta är när man gör andra besvikna tack vare att man inte kan följa med, eller ännu värre att man är den som orsakar att något inte blir av. 
Men som vi alla (bör) veta så kan man inte leva över sina tillgångar, och även om vi får väldigt mycket hjälp av släkten så ska den hjälpen inte användas till "lyx" utan den behöver vi ju till att förenkla våran vardag här hemma. 
Sen förstår jag att detta är en extremt svår situation att försöka sätta sig in i om man aldrig har upplevt något liknande. 
Och Näe att vara mammaledig eller sjukskriven en kortare period är inte samma sak, visst man blir fattig för stunden men efter man har varit hemma 6, 10 eller 12 månader så kan man återgå till arbetet och fylla upp det hålet som blivit under perioden man varit hemma, jag vet för jag har ju liksom själv gjort det med min förstfödda. 
Jag vill absolut inte trycka ner eller förlöjliga någon som försöker att förstå och jämföra med olika situationer men man måste nog själv uppleva det för att förstå😕
//Bex 

Kommentera här: