Mycket att lära sig.

(null)
Cytostatika, metastaser, antikroppar, emlaplåster, portacat ja orden är många och innan jag blev sjuk hade jag inte en aning om vad dom betydde. 
Jag visste att när man är cancersjuk så får man cellgifter men mig skulle dom ge nånting som hette cytostatika, jag hade ingen aning om att cellgifter och cytostatika var samma sak. 
Visste inte heller vad metastaser var för nånting men ändå sa läkaren att jag hade fullt utav dom i kroppen. 
Jag hade bara hört ordet tumörer innan, men en metastas är alltså spridningen ifrån moderstumören.
Jag skulle ha en portacat och även ta antikroppar samt använda emlaplåster som jag inte heller hade en aning om vad det var, tro att det snurra i huvudet på mig första tiden. 
Men man lär sig och det som man behöver veta är det man tar till sig.
Sen kan man självklart använda internet där det står väldigt utförligt vad alla ord betyder, men risken finns att man kommer in på något som man inte vill ha reda på och det riskerar jag inte.
Sen har vi namnen på alla dessa cellgifter och läkemedel som man tar/har tagit och det har ju hunnit bli några under dom här åren och jag ska vara ärlig och säga att jag vet bara namnet på ett fåtal av dom.
Men det viktigaste att veta är väl att jag är sjuk och att jag måste ta mina mediciner för att överleva. 
Allt det andra håller förhoppningsvis läkarna och sköterskorna koll på😉
//Bex 

Kommentera här: