Kalla fakta.

(null)
Igår kväll satt jag och tittade på programmet kalla fakta som handlade om misstag inom vården. 
Nu kan jag absolut inte jämföra mig med dessa fall som var med i programmet eftersom att jag fortfarande står här idag, men däremot så har jag också blivit behandlad på fel sätt av läkare och gjort anmälningar som fortfarande då för lite mer än 5 år sedan gick att göra till socialstyrelsen som senare gick över till IVO (inspektion för vård och omsorg) men nu ska man tydligen själv som drabbad behöva ta kontakt med vårdcentralen/sjukhuset som gjort felet. 
Men nånting som gör mig så besviken och arg är att alla hela tiden säger att man inte vill hitta någon "syndabock" ibland personalen, och jag förstår på ett sätt att man kanske inte vill lägga all skuld på en person om man är ett helt team som jobbar och tar gemensamma beslut. 
Men det är ju trots allt alltid en läkare som är ansvarig över patienten, och struntar den personen då i att göra nödvändiga kontroller som resulterar i att patienten avlider så tycker jag nog att den läkaren får stå till svars när närstående kommer med frågor. 
Och som i mitt fall så är det ju den första läkaren som jag mötte på vårdcentralen som gjort ordentligt fel och skickade hem mig istället för att skicka mig vidare då mitt bröst var märkbart "trasigt"
Att en utbildad läkare kan ignorera de tydliga symtomen som jag ändå hade.
Dessvärre så visste jag det inte själv, men svullet bröst och indragen bröstvårta är symtom på bröstcancer och det borde läkaren veta. 
Det är nog det absolut värsta, att veta att läkaren i detta fall gjorde så väldigt fel men ändå inte behöver stå till svars för det som hänt. 
Alla kan göra misstag det är jag helt medveten om men dom som jobbar inom vården ska inte kunna göra en sådan jättemiss, att som i gårdagens program strunta i att göra en röntgen när patienten så uppenbarligen behöver det och istället skicka hem patienten som då dör något dygn senare. 
Det är skandal om du frågar mig och jag förstår inte hur en person vill/kan ha det på sitt samvete. 
//Bex 
 

Kommentera här: