Dessa smittor.

Näe men när vi vaknade imorse så hade väl Liam feber. 
Så det blev ju bara att vara hemma och vårda barn idag då, men det roliga är ju att han har sådan där feber som vacklar fram och tillbaka hela tiden, visserligen med hjälp av alvedon men ändå, ena stunden har han 38,2 och stund senare har han 36,5 så det är ju inte så att han har legat nedbäddad under täcket och glott på tv hela dagen, stundvis har han gjort det men stundvis har han även varit uppe och lekt med både det ena och det andra, till och med lite bandy har han gett sig på. 
Men nu på kvällen kommer febern tillbaka, så det är bara att vara hemma imorgon oxå.
Synd bara att man själv blir så fruktansvärt trött när man måste hålla sig inne fast man mår bra. 
Jaja, det är bara att gilla läget. 

Jag tog ju upp diskussionen om det här med magsjukan för ett tag sedan med Linneas klassföreståndare på skolan. 
Det skrivs ju överallt att det är så viktigt att hålla syskonen till ett magsjuka barn hemma från dagis för att man ska förhindra smitta, och tro mig att jag håller med, magsjuka är ta mig fan bland det värsta som finns. 
Men så när jag hör att barn i Linneas klass (1:an) berättar att deras syskon ligger hemma och spyr så blir man ju aningens fundersam. 
Men då förklarar Linneas fröken att barnen har ju skolplikt och måste därför infinna sig på lektionerna, men barn i skolan har bättre uppfattning när det gäller hygien än dom små på dagis. 
Fast nu vet inte jag riktigt om jag kan hålla med om detta, barn i skolan torkar sig själv i rumpan efter toalettbesöket, på dagis gör ju faktiskt fröken det, på dagis är dom väldigt ordningsamma med att barnen ska tvätta händerna både innan och efter maten, på skolan behöver barnen bara tvätta händerna innan maten säger Linnea till mig idag, ja om man inte blir jättekladdig då förstås, "men mamma vi kladdar ju inte så mycket"
Okej så vad gör du om du får lite smör från mackan på ditt finger? frågade jag då. 
Och jag tror att de allra flesta 6-7åringar gör samma sak, man stoppar fingret i mun så är problemet ur världen, och om man då inte behöver tvätta händerna efteråt så tycker ju inte jag att det låter jättehygieniskt iallafall. 
Om man verkligen vill vara säker på att stoppa smittan så borde samma regler gälla i skolan som på dagis. 
Jag känner mig inte jättenöjd över att Linnea sitter bredvid någon i klassrummet vars syskon är hemma med magsjuka iallafall. 
//Bex 
 

Kommentera här: