Bara för att slippa onödiga utgifter.

Japp då allt har lugnat ner sig nu med FK och alla turer jag hade med AF osv osv så har jag nu börjat att kolla över mina fasta utgifter som jag har för att se om vi kanske kan spara in några kronor i månaden. 
Jag kommer då fram till att a-kassan och facket känns väldigt onödigt att betala när man inte jobbar och tänker då direkt att dessa måste jag ju säga upp. 
Men så blir jag så osäker på hur det är med försäkringar och dylikt, och om afa försäkring har något samarbete med något av dom.
Så det blev till att sätta sig och ringa runt till de olika företagen. 
Och då jag vet att hotell och restaurangfacket har Folksam som försäkringsbolag och att jag även betalar en gruppförsäkring där en gång i kvartalet så började jag med att ringa dit då jag gärna vill ha kvar försäkringen eftersom att det är efterlevandeskydd och olycksförsäkring mm. 
Men självklart gick det ju inte att ha kvar de försäkringarna som jag hade om man går ur facket utan då förlorar man allt och det är ju inte så smart. 
Men för en gång skull så blev jag kopplad till en jättesnäll och bra kvinna på Folksam som hjälpte mig genom allt, hon förklarade klart och tydligt att då jag är gift med Macke som är med i Byggnadsfacket som oxå har Folksam som försäkringsbolag så skulle jag kunna bli medförsäkrad via honom, dock fanns problemet att jag kanske behövde göra en hälsodeklaration. 
Kvinnan på Folksam säger då att hon ska ta reda på hur det ligger till och vad summan skulle bli för mig att betala och återkomma till mig. 
Några timmar senare ringer kvinnan upp och förklarar då att eftersom att Byggnads efterlevandeskydd är 20 000 lägre än hotell och restaurangfackets så behöver jag inte göra någon hälsodeklaration, och det var en himla tur eftersom jag inte skulle gått igenom den, jag kan inte ta några nya försäkringar med tanke på min sjukdom. 
Hon tyckte dock att jag skulle ringa facket, a-kassan och afa och kolla så att jag inte skulle förlora något annat på att säga upp facket och a-kassan, så jag fick kvinnans direktnummer till Folksam så jag kan få hjälp av henne personligen istället för att behöva prata med någon ny som måste kolla upp allt igen. 
Så nu har jag pratat med både afa och facket och fått klarhet i att det inte är några problem därifrån, så nu har jag bara a-kassan kvar att prata med innan jag kan ringa tillbaka till Folksam igen. 
Förstå att det kan vara så krångligt bara för att man inte vill sitta och betala en massa onödiga utgifter. 
Man borde fått med sig ett papper ifrån t.ex FK där det står vad man bör tänka på och hur man ska gå tillväga för att få bort onödiga utgifter, det är fasiken inte så lätt att tänka på allt och speciellt inte om du är sjuk, vissa är ju så trötta och dåliga så dom tänker väl inte på just det här kanske, det gjorde inte jag till en början. 
//Bex 

Kommentera här: