Då kör vi tre månader till då.

(null)
Igår när jag och Macke var hos läkaren och fick dom goda beskeden att det fortfarande var oförändrat i kroppen på mig och att jag nu ska gå ytterligare tre månader utan cytostatika så passade vi på att ställa en massa frågor och få lite info som jag/vi hade dålig koll på, eller egentligen var det mest Macke som ställde frågorna, det är därför det är så skönt och viktigt att han följer med när vi har läkarbesök, för jag har svårt att tänka överhuvudtaget när jag väl fått mina provsvar.
Men Macke däremot har så många funderingar och frågor så ett läkarbesök som skulle ta en halv timme blev istället dubbelt så långt. 
Han ställer både frågor om hur andra i samma situation som jag har reagerat på alla olika mediciner, han frågar vad det finns för risker/för och nackdelar med att gå utan cellgifter, hur pass vaksam man ska vara och när vi ska ta kontakt med läkarna.
Mycket fick vi svar på men vissa saker har ju helt enkelt inga förklaringar, sjukdomen är så individuell, hur sjukdomen beter sig, hur man reagerar på olika mediciner och hur cancern reagerar på cytostatikan och de olika behandlingarna. 
Men det som är viktigast för mig är att jag hör av mig till läkarna om jag har huvudvärk en längre tid, får feber och ont i kroppen, mår illa eller får kräkningar, om det är något som avviker från det vanliga i stort sätt. 
Och sen förklarade min läkare igår lite närmare hur det ser ut i mitt skelett.
Skelettet är angripet på många ställen så som axlar, svank/rygg, revbenen och lite därtill men eftersom att jag fortfarande är ganska ung så har ju inte jag den benskörheten som sen naturligt kommer med åldern, så det är alltså värre för en äldre person än för mig, men sen som läkaren sa så ska jag ändå tänka på att vara försiktig, för att bli benskör går fortare för mig som redan har ett angripet skelett och om mitt skelett skulle bli skadat så tar det längre tid att läka om det läker överhuvudtaget. 
Så jag ska helt enkelt försöka hålla mig borta från frakturer. 
Men som vi alla var överens om så kan man ju inte avstå livskvalitén, det är viktigt att leva i nuet och göra det man vill men man kanske får tänka till en extra gång innan. 
Läkaren var oxå noga med att poängtera även denna gång att man i min situation ska tänka på att inte bära tungt i onödan, som om hon liksom visste att jag har svårt att hejda mig😉
//Bex 

Kommentarer:

1 Anonym:

Toppen med så bra besked. Jag fick i måndags veta att det just nu inte syns några metastaser på datortomografi. Ałltså ingen cytostatikabehandling på tre månader för mig heller. Vi får njuta den tiden.//Ullis

Svar: Gud vad skönt, ja då får vi verkligen njuta båda två💞
Bex

Kommentera här: